
  
VILKA SVENSKAR SPIONERADE FÖR SOVJET UNDER KALLA KRIGET ?  

 
I slutet av förra året avslöjade den engelska tidskriften Spectator, att en 
av Englands mest uppburna journalister - Richard Gott - under 80-talet 
varit 
betald agent för den sovjetiska underrättelsetjänsten. Samtidigt hade han 
varit anställd på The Guardian, där han under många år varit tongivande och 
innehaft ledande positioner. 
 
I sin journalistik tog han ställning för tredje världens sk 
befrielserörelser. Han rapporterade ensidigt om väst-imperialismens 
övergrepp och gisslade alla tänkbara varianter på kapitalismens ondska. Han 
försvarade kommunistiska terror-regimer som ex Kambodjas Pol Pot och 
hyllade 
Honecker i taggtrådens DDR. Hans kritik mot väst-världen och 
Storbritanniens 
styrande politiska eliter var obarmhärtig. 
 
Både för journalister och maktutövande politiker är det självklart att inte 
ha andra och dolda band - framförallt ekonomiska bindningar - än de 
lojaliteter som redovisas offentligt. En folkvald politikers mandat bygger 
på det förtroende han har från sina väljare. Blotta misstanken om att 
allmänheten förs bakom ljuset om ekonomiska bidrag har tvingat politiker 
att 
avgå. 
 
Journalisten utövar också makt genom att via media skapa opinioner. Inte 
sällan har skribentens penna större genomslagskraft än det inflytande en 
riksdagsman eller ett statsråd kan utöva. Att en skribent påverkar 
opinionsbildningen beror på att han av allmänheten uppfattas inte bara som 
vederhäftig, intelligent och slagfärdig -utan att han  i första hand anses 
som hederlig och pålitlig. En journalists integritet får inte ifrågasättas. 
Allmänheten får inte misstänka dolda motiv med ekonomisk bakgrund eller att 
hemliga lojaliteter förändrar ställningstaganden. De åsikter och den 
verklighet han offentliggör ska grunda sig på det han uppfattar som riktigt 
och i överensstämmelse med hans egen moral. 
 
När Spectator nu visade, att Richard Gott under flera år och i hemlighet 
tagit emot pengar från Sovjetunionen, kom hans journalistiska gärning att 
ses ur ett annorlunda perspektiv. Han tvingades omedelbart att sluta på The 
Guardian. 
 
Gott förnekade inte de faktiska förhållanden i Spectators anklagelser. Han 
medgav att han tagit emot pengar av KGB, men tyckte inte att det var så 
mycket att bråka om. Gott och hans vänner och kollegor har därför i stället 
inriktat sig på att bagatellisera, förklara och överskyla den pinsamma 
affären (se ex "Mediekrig om britternas själ" av Neal Ascherson, DN 23 
december 1995).  
 
Spectators avslöjande vinklas som en konspiration för att komma åt de 
journalister som från vänster kritiskt granskat korruptionsskanadalerna i 
John Majors konservativa regering. Man pekar på att Gott bara tog emot 
småslantar. Vänligt (?) inställda kollegor till Gott beskriver honom som en 
fåfäng, arrogant och aningslös överklass-fjant som anser sig stå över 
vanliga moraliska regler och som därför inte förstod innebörden i att ta 
emot pengar från KGB. 
 
Gott-affären borde också påverka svenska förhållanden. Vi känner väl till 
de 
svenska journalister och andra opinionsbildare som under det kalla kriget 



offentligt försvarade de kommunistiska diktaturerna eller som överslätande 
förklarade dess illgärningar. Vi känner också till de personer som gav ett 
svenskt ansikte för olika befrielserörelser som stod de kommunistiska 
diktaturerna nära.  
 
Under många år lärde vi känna välmenande och naiva människor bakom  en 
mängd 
organisationer av front-karaktär som fredsorganisationer och 
läkare-psykologer-arkitekter etc mot kärnvapen. Dessa drev en opinion som i 
stort sett överensstämde med dåvarande Sovjetunionens utrikespolitiska 
intressen. "Nyttiga idioter" var Lenins insiktsfulla benämning på denna typ 
av personer. Frågan är självklar mot bakgrund av Gott-affären: vilka av 
dessa diktaturernas mer eller mindre subtila megafoner och apologeter tog 
också emot pengar i någon form som tack för hjälpen. 
 
Årtiondena efter 1968 präglades av Vietnam-kriget och dess efterdyningar. 
Den västliga demokratin och dess institutioner föraktades. Avskyn mot USA 
bidrog till ett uppsving för planekonomi och andra socialistiska idéer. I 
tongivande kretsar respekterades kommunist-diktaturer. Man översåg ofta med 
dess terror mot sina egna befolkningar och övergrepp mot andra länder och 
folk. Några viktiga opinionsbildare och media-figurer gick ännu längre: man 
kunde framhålla bisarra eller avskyvärda företeelser i dessa diktaturer som 
något för oss att ta efter. Moskvas utrikespolitik, med sitt stöd till sk 
befrielserörelser, ansågs vara moraliskt överlägsen.  
 
Andra omständigheter var den svenska socialdemokratins accepterande och 
lovprisande av sk realiteter, ex Honeckers DDR och Sovjets ockupation av de 
baltiska staterna, Palmes stöd till den kubanske diktatorn Fidel Castro och 
även Palmes stöd till Moskvas idé om kärnvapenfria korridorer. En annan 
komponent var SIDA:s bistånd till Moskvainspirerade diktaturer i den 
fattiga 
delen av världen. I botten kunde man ofta hitta en föreställning om att USA 
och Sovjetunionen ("supermakterna") var lika onda eller att de närmade sig 
varandra (den sk konvergensteorin), även hos personer som för övrigt inte 
hade några sympatier för kommunismen. 
 
Så såg det intellektuella och ideologiska klimatet ut i Sverige bland 
åtskilliga journalister ungefär fram till Olof Palmes död och ibland in i 
90-talet. I denna atmosfär omfamnades "progressiva" östdiplomater som 
vänner 
och bundsförvanter. En alltför stor del av den svenska eliten inom media, 
politik och förvaltning öppnade sina dörrar, inte bara i formella 
sammanhang. Man spelade golf, tennis, seglade och åkte skridskor. 
Vänskapsband knöts och man umgicks också familjevis. KGB-officerens 
förstahandsintresse var dock ett helt annat än att ha trevligt: det gällde 
att mullvada bland godtrogna svenska journalister, politiker, högre 
statstjänstemän, läkare, företagsledare etc i syfte att rekrytera 
inflytandeagenter och spioner.  
 
Det är väl känt att många journalister av dignitet utsattes för inviter 
från 
öst under denna period. När någon av dessa journalister tillfrågas idag, 
efter sovjetsystemets sammanbrott, blir svaret oftast att man var väl 
medveten om öststatsdiplomaternas avsikter och att man inte lät sig 
duperas. 
Allra minst tog man emot pengar eller andra gåvor. Och resorna betalade man 
själv.  
 
Utifrån mina egna erfarenheter under sextiotalets sista år är jag säker på 
att verkligheten är mer intressant än så. Som 23-årig och nyutexaminerad 
civilekonom, anställd som utredningssekreterare på ett av departementen och 



mitt inne i en politisk radikaliseringsprocess riktning vänster (så 
smånigom 
blev jag revolutionär marxist - trotskist), utsattes jag själv för 
rekryteringsförsök av en väl känd charmig, kultiverad och svensktalande 
sovjetisk diplomat. Mitt intryck var att han var väl hemmastadd i 
Stockholms 
opinionsbildande kretsar. Han kände åtminstone ett stort antal 
journalister.  
 
Hela denna historia, som jag mindes den, har jag på eget initiativ 
redogjort 
för inför den svenska säkerhetspolisen. Jag har också för några år sedan i 
radioprogrammet Godmorgon Världen intervjuats om mina erfarenheter. De var 
i 
själva verket ett försök att rekrytera en ung och politiskt naiv 
statstjänsteman, som också av och till publicerade sig i massmedia och 
bedömdes kunna få inflytande i framtiden. 
 
Den fråga jag ställt efter mina egna erfarenheter är vilka svenskar som de 
sovjetiska diplomaterna verkligen lyckades knyta varaktiga kontakter med. 
Det borde vara av intresse för svensk allmänhet är att få kunskap om, vilka 
som också gick i KGB:s fälla, blev rekryterade och tog emot pengar genom 
någon av de kanaler som Moskva använde.  
 
Jag är väl medveten om att det i vårt land inte straffbart för en 
journalist 
att göra propaganda för diktaturer eller att uttrycka andra vedervärdiga 
åsikter - även om man gör det mot betalning. Att vara inflytandeagent är 
inte ett brott. Det är alltså inte fråga om att vare sig formellt ställa 
någon inför rätta eller bedriva en McCarthyistisk häxjakt på de som kom att 
välja fel sida under det kalla kriget. Men å andra sidan bör allmänheten få 
möjlighet att bilda sig en uppfattning om dessa personers trovärdighet och 
integritet. 
 
Vi kan mycket väl vara beredda att stryka ett streck över vad som varit, 
men 
förutsättningen är då att vi har kunskap om faktiska förhållanden. För att 
förlåta måsta vi veta vad vi förlåter. 
 
Informationen om vilka engelska journalister som tog emot pengar fanns 
tillgänglig i Moskva för Spectators journalister. Det är inget som hindrar 
svenska journalister att på liknande sätt få fram uppgifter om svenska 
mullvadar och inflytandeagenter från arkiven i Moskva och i Berlin och där 
även samtala med nu arbetslösa och informationstäta fd 
underrättelseagenter. 
 
Men frågan är om det i dag finns någon svensk journalist eller redaktion 
som 
är beredd att göra jobbet: att gräva i ett pinsamt förflutet - det rör sig 
ändå om kollegor. Frågan kan förefalla kränkande mot journalistkåren. Men 
eftersom någon av de personer som kan bli föremål för undersökningen kan ha 
inflytelserika positioner i den svenska mediasfären, liksom Richard Gott 
hade i England, är frågan tyvärr relevant. 
 
I England har Gott-affären redan fått politiska konsekvenser. 
Parlamentsledamöter och inflytelserika publicister kräver nu att den 
brittiska säkerhetstjänsten, MI5 och MI6, ska offentliggöra namnen på de 
engelska journalister som var inflytandeagenter.  
 
Är det rimligt att ställa liknande krav på svenska SÄPO, som troligen 
sitter 



inne med information om misstänkta svenska motsvarigheter till Richard 
Gott? 
Frågan är komplicerad men offentliggörande av detta material skulle 
åtminstone inte skada våra eller andra länders säkerhetspolitiska 
intressen, 
eftersom det kalla kriget är över. Det är inte rikets säkerhet som skyddas 
genom att undanhålla denna information; de som skyddas är de 
opinionsbildare 
som eventuellt mot betalning spridit KGB:s lögner och desinformerat sina 
läsare. 
 
 
Spectators ledare den 10 december 1994 avslutas med orden: "For once, the 
public has the right to know." Det gäller också den svenska allmänheten. 
 
Januari 1995 
 
Bo Kuritzén    Leg läkare 

 


